"Как
твои дела?
Веришь
ли мечтам?
Носишь
майку с Че?"
Из
популярной песни
Два
розных чалавека і два розных лёса...
Аднак Чэ Гевара
і Кастусь Каліноўскі маюць столькі
агульнага. Я паспрабую з дапамогай
параўнальнай табліцы паказаць вам гэта.
Кастусь Каліноўскі
Кастусь
Каліноўскі
|
Чэ
Гевара
|
Рэвалюцыянер, удзельнік польскага паўстання 1863 г. | Рэвалюцыянер, удзельнік рэвалюцыі 1959 г. на Кубе |
Фактычна ўдзельнічаў у экспарце рэвалюцыі з польскіх зямель на беларускія. Мясцовае насельніцтва ня падтрымала яго, і ён быў затрыманы рускімі карнымі войскамі, асужданы і павешаны. | Удзельнічаў у экспарце рэвалюцыі з Кубы ўкраіны Афрыкі і Балівію. Мясцовае насельніцтва ня падтрымала яго, і ён быў затрыманы карнымі войскамі і расстраляны. |
Быў рамантыкам-ідэалістам; у сваім падпольным выданні, "Мужыцкая праўда" (аб гэтым выданні і іншай яго творчасці я ўжо пісаў асобны пост) шмат гаворыў аб роўнасці людзей дваранскага і сялянскага паходжання аднак нічога дакладнага ня прапанаваў. Лічыцца, што перад смерцю, калі яму чыталі прысуд і назвалі яго дваранінам, крыкнуў "У нас няма даваран, у нас усе роўныя". | Таксама быў рамантыкам-ідэалістам. Нягледзячы на сваю пасаду міністра Гевара займаўся ня кіраўніцтвам і арганізацыяй справы іншых, а ездзіў па розным аб'ектам вытворчасці і працаваў там як рабочы, што сведчыць аб адсутнасці ў яго характары арганізатарскіх здольнасцяў. Спроба падняць рэвалюцыю ў Балівіі таксама была яго ілюзіяй. |
Меў пэўную харызму, некаторыя беларускія сяляне ішлі за ім, як лідарам, нягледзячы на тое, што большасць сялян падтрымлівала рускія карныя войскі і абменівала палонных польскіх паўстанцаў на хатнюю жывёлу і грошы. | Быў харызматычным лідарам. |
Памёр халастым, нічога дакладна ня вядома пра яго адносіны з дзяўчынамі. У "Лісце з-пад шыбеніцы", яго апошнім публіцыстычным творы, ўзгадваецца нейкая "Марыська, чарнабровая галубка", але гэта быў адкрыты зварот да грамадства, а не пісьмо каханай дзяўчыне, і нічога пра каханне там ня было. Магчыма яго больш цікавіла палітыка, чым жаншчыны. | Меў сям'ю, але палітыка цікавіла яго больш, чым жаншчыны. |
Пасля
яго
смерці,
яго
імя
стала
брэндам
для
савецкай
улады
ў
Беларусі
(культ
змагара
з
царызмам
і
праваслаўем)
і
сучасных
беларускіх
нацыяналістаў
(культ
змагара
з
рускімі).
Аб
ім
напісаны
кнігі,
у
тым
ліку
і мастацкі твор
"Каласы
пад
сярпом
тваім"
Уладзіміра
Караткевіча,
у
яго
гонар
называюць
вуліцы.
Яго
любяць
і
наменклатурныя
чыноўнікі
і
тыя,
хто
змагаецца
з
наменклатурай. |
Імя
Чэ
Гевары
стала
брэндам
для
камуністычнай
улады
на
Кубе
і
розных
нефармальных
маладзёжных
напрамкаў.
Майкі
з
Чэ
ў
якасці
сувеніра
можна
набыць
практычна
ва
ўсіх
краінах
свету.
Яго
любяць
і
наменклатурныя
чыноўнікі
і
тыя,
хто
змагаецца
з
наменклатурай,
і
бізнесмены. |
Падабенства лёсаў двух рэвалюцыянераў можа служыць падставай для такіх вывадаў:
- Каліноўскі мог стаць міністрам польскага ўрада ў выніку перамогі паўстання ў Польшчы і Беларусі. Тады ён бы хутка пакінуў свае ідэалістычныя погляды на ўрад, які паслугуе народу, на саюз паноў і сялян і альбо пакінуў бы палітыку, альбо стаў бы такім жа хітрым, як і большасць яго патэнцыяльных калег. Магчыма б Каліноўскі караў смерцю ворагаў рэвалюцыі, у тым ліку палонных рускіх вайскоўцаў, праваслаўных святароў і беларускіх сялян, без суда і следства як Гевара.
- Такіх людзей як Чэ Гевара і Кастусь Каліноўскі ад забыцця ратуе толькі смерць, бо яны здольны заклікаць да барацьбы, але ня могуць арганізаваць "будоўлю" мірнага жыцця. Калі рэвалюцыя перамагае, як на Кубе, ці церпіць паражэнне, як у Беларусі, патрэба ў палымяных прамовах з заклікамі да барацьбы знікае, і ўзнікае патрэба ў таленавітых арганізатарах мірнага жыцця. Тады і героі рэвалюцыі знікаюць з памяці тых, хто за імі пайшоў. А забітых герояў лёгка рабіць іконамі на якія б маліліся людзі рознай веры. І ўзнікае ілюзія: калі б забіты герой быў жывым, ня было б высокіх цэнаў на планшэтныя камп'ютары, вучні лепш б вучыліся ў школе, хлопцы былі б больш галантнымі з дзяўчатамі і пахнулі б туалетнай вадой, а ня потам, усе б мелі грошы на ўсё, што хочацца, а замест вады з крана цёк б шатландскі віскі.
- Магчыма ў Беларусі імя Каліноўскага стане маечным брэндам. Пакуль што спробы выкарыстоўваць вобраз Чэхава ў камерцыйнай рэкламе паліграфіі на адзенні сустрэлі моцнае супрацьдзеянне пэўнай часткі грамадства, якую падтрымалі ўлады. Але пры пэўных умовах сітуацыя можа змяніцца, і ў продажы з'явяцца майкі з беларускім Чэ.
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.